onsdag 27 juli 2011

En hamsters största lycka


Idag har jag saftat och syltat hela dagen. Som en äkta husmor har jag känt mig när jag tillbringat hela dagen i köket. Efter att ha plockat nästan tio liter svarta vinbär häromdagen var jag ju till slut tvungen att ta hand om skörden. Jag brukar mest göra saft på vinbären, men denna gång gjorde jag även lite sylt som är god att ha i filmjölken.

Eftersom jag fryser det mesta av saften fick jag rensa en del i frysen. Där låg rabarber och jordgubbar så därför blev det en stor sats rabarber- och jordgubbssylt samt Hildas goda rabarbersaft.


Svart vinbärssaft
2 l svarta vinbär
6 dl vatten
6 dl socker per liter avrunnen saft

Vinbären behöver inte repas. Koka upp vattnet och lägg i vinbären. Låt koka i 10 minuter eller tills de avgivit sin saft. Kläm sönder bären mot kanten eller med en potatisstöt. Häll i saftsil och låt självrinna. Själv kan jag aldrig låta bli att pressa ur lite med händerna vilket ger mer men lite grumligare saft, samt ganska fula naglar...

I detta läge brukar jag hälla saften i mjölkpaket klädda med plastpåsar som jag knyter igen och ställer i frysen. Sen tillsätter jag sockret allt eftersom jag tinar upp den igen. Allt för att spara plats i min knôkfulla frys. Men om du vill göra allt på en gång gäller detta:
Mät upp saften i kastrullen och häll i rätt mängd socker. Koka upp och skumma av. Häll i rena, torra och varma flaskor.


Rabarber- och jordgubbssylt
1 liter rabarber skuren i centimeterlånga bitar
1 liter jordgubbar
1 dl vatten
3 dl syltsocker
3 dl strösocker

Lägg rabarber och jordgubbar i en kastrull tillsammans med vattnet och koka i cirka 15 minuter. Tillsätt sockret och koka i ytterligare 10 minuter. Eftersom jag inte vill ha stora bitar och jordgubbar och rabarber i min sylt så brukar jag mosa sönder dem med min potatisstöt. Skumma av. Fyll ända upp i rena, varma burkar (jag brukar värma lock och burkar i ugnen på ca 100 grader eller fylla dem med hett vatten från vattenkokaren).

1 kommentar:

  1. Vi älskar våra svarta vinbär. 5 buskar ger oss bär till många liter svartvinbärssaft varje år. Saftmajan går varm. :D

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...